Blog / Blaast ‘Facebook at Work’ de bedrijfswereld omver?

Blaast ‘Facebook at Work’ de bedrijfswereld omver?

25-11-2014

Het gonst al een tijdje van de geruchten over Facebook die aan het werken is aan een platform om bedrijven te winnen voor hun social netwerkbusiness. ‘Facebook at work’ heet het beestje. Een doodgeboren kind of een gat in de markt? Onze warriors gingen het na.

Facebook at work

Met het nieuwe project wil de sociale netwerkreus een platform aanbieden waarmee je op kantoor kan chatten, online vergaderen, samenwerken en contacten beheren. Een allesomvattend platform dus die enerzijds de online samenwerkingsdiensten type Yammer, Slack en Tibbr omvat en anderzijds de professionele netwerkvoordelen biedt van LinkedIN.

Professioneel gat in de virtuele wereld?

Met meer dan 864 miljoen dagelijks actieve gebruikers is Facebook geen kleine speler meer. Logisch dat het bedrijf zijn pijlen ook op andere markten wil richten, vooral als je weet dat de consumentenmarkt zo goed als verzadigd is.

De vraag is natuurlijk of FAW voor nog meer afleiding op de werkvloer zal zorgen. Veel bedrijven hebben Facebook jaren geleden geblokkeerd om afleiding door de vele vakantiefoto’s en filmpjes tijdens de werkuren tot een minimum te beperken.

Privacy: een netelige kwestie

Veel bedrijven zitten niet echt te wachten op een speler die geen al te beste reputatie heeft op vlak van privacy. Ondanks hun recente inspanning om de privacy aan te scherpen, blijft het bedrijf massaal informatie van klanten verkopen voor eigen commerciële doeleinden. Als ze willen slagen in hun opzet, dan zal een radicale koerswijziging noodzakelijk zijn.

Ons oordeel?

Ja, maar: Facebook heeft zijn reputatie. En die reputatie is niet altijd even koosjer. Het zal bedrijven moeten overtuigen met een professionele versie die:

  • nuttig is;
  • de vertrouwelijkheid van data moet garandeert;
  • het aantal advertenties tot het absolute minimum beperkt.

Get in touch? Click here!