Blog / De online marketingtrends voor 2015

De online marketingtrends voor 2015

27-11-2014

Wat doet een mens als hij 2015 dichterbij ziet komen? Juist: vooruit kijken om te zien wat de komende twaalf maanden in petto hebben. Bij deze een vooruitblik op de komende marketingtrends van 2015:

1) Transparantie is hotter dan ooit

Het recht eisen op de laagste prijs of de mooiste TV-spot: het is passé. Consumenten willen correct geïnformeerd worden. Ze willen:

  • Informatie
  • Informatie
  • Informatie

En als het even kan: informatie die bijdraagt aan hun ervaring. Dus geen vage beloften, maar inzicht in uw interne keuken wordt belangrijker dan ooit. 

2) Marketing: hier en nu

Wie wil scoren: moet alert zijn en de flexibiliteit aan de dag kunnen leggen om snel in te spelen op de actualiteit.

3) Content is nog steeds king

Scoren in 2015 doe je nog steeds met content, met inhoud die er voor de consument werkelijk to doet. Dus geen platte verkooppraatjes meer. Overtuigen doe je voortaan met een echt (en liefst onderscheidend) verhaal dat consumenten inspireert.

4) Human advertising

Het is een feit: de consument wordt mondiger en geeft steeds meer zijn ongezouten mening op allerlei fora en blogs. In 2015 is het dan ook not done om een klant aan je te binden omdat je ze iets wil verkopen. Consumenten willen een persoonlijke aanpak die zich richt op hun wensen én eisen.

5) Mobile rules!

We hebben het al eerder in een blogje gezegd: het aandeel mobiele bezoekers blijft ook in 2015 toenemen. Je website optimaliseren voor mobiel webverkeer is dus een absolute must.

6) SEO wordt sociaal

Officieel worden social shares niet meegenomen door Google in hun ranking algoritme. SEO-deskundigen zijn er echter van overtuigd dat ze in de toekomst een grote rol zullen spelen in de zoekresultaten. Een sociale mediastrategie is hierdoor anno 2015 topprioriteit voor elk bedrijf.

7) Inspireren op elk vlak

Een website die zich nu richt op sluiten van deals, gaat voorbij aan het veranderende gedrag van de consument. Die laatste doet namelijk steeds grondiger online onderzoek voordat hij of zij tot een aankoop overgaat. Daarom: verleid potentiële klanten met stukjes info, inspirerende foto’s of  knallende video’s en begeleidt ze stilletjes richting jouw einddoel: de aankoop.

8) E-mailmarketing in een nieuw jasje

De traditionele e-mailmarketing krijgt in 2015 een nieuw jasje. Nieuwe mogelijkheden zullen de e-mailmarketeer in staat stellen om een pak creatiever uit de hoek te komen.

9) Betalen voor bereik

Het organische bereik van merken op Facebook daalt al enige tijd. Vanaf januari schaft Facebook de dure promotionele posts af. Het zal dus nog meer een zaak worden om betrokkenheid met je fans te creëren door minder budget in te stellen. In 2015 doe je er goed aan om budget te reserveren voor een groter en gerichter bereik via sociale media.

Get in touch? Click here!