9.5 redenen om met TikTok te beginnen

TikTok voor je marketing

TikTok is volwassen, tijd om het voor het marketing te gebruiken. En ja, we zijn serieus. Als sociaal – kwatongen beweren “puberaal” – medium heeft TikTok de voorbije jaren een indrukwekkend parcours afgelegd. Ondertussen geeft het de Twitters en Pinterests van deze wereld zelfs het nakijken. Tijd dus om TikTok écht naar waarde te schatten. Waarom ook jij, communicatie goeroe, marketingmens of content creative, je best aangesproken voelt? Dat kom je te weten in 9,5 TikTok tips. 

1.    TikTok is volwassen

Okay, you get it. TikTok is dus volwassen. Het medium TikTok is op heel korte tijd matuur én big business geworden. Het Chinese moederbedrijf Bytedance wordt ondertussen gewaardeerd op 250 miljard dollar. 250. Miljard! Da’s groter dan Microsoft. Groter dan Coca Cola. Olala.

2.    TikTok is mainstream

Naast matuur en duur (in waardering) is TikTok simpelweg the talk of the town. Even wat facts & figures: 
-    TikTok is beschikbaar in meer dan 150 landen
-    Meest gedownloade app in 2020
-    Bijna 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers
-    Bijna 3 miljoen gebruikers in België

3.    Hoog engagement voor TikTok content

TikTok boeit en blijft boeien. Eens je hooked bent, is het voor even. In België zijn TikTokkers gemiddeld één uur per dag actief op het platform. En wie actief is, die liket er lustig op los. Ook op het vlak van comments en reacties haalt TikTok procentueel betere rates dan Facebook en Instagram. Beetje zuur toch, Zuckerberg?

4.    Geen volgers, toch viraal

De focus op “high engagement” heeft in de eerste plaats te maken met het typische TikTok algoritme. Zonder al te veel in detail te gaan, komt het hier op neer: TikTok pusht niet de content van de users die je volgt (“following”) maar wel de content die op één of andere manier op dat moment aanslaat (“for you page” of “FYP”). En met “aanslaan” bedoelen we likes, reacties en shares. Dit maakt dat een user met 3 volgers van de ene dag op de andere dag een dikke TikTok hit kan scoren. 

5.    Is there a place on the “for you page”?

Dus: hoe beter je nieuwste TikTok-worp aanslaat, hoe meer kans dat je filmpje op de FYP of “for you page” terechtkomt. Maar hoe geraak je daar nu? Hoe zorg je ervoor dat je content aanslaat? TikTok works in mysterious ways. Wij houden het op volgend winnend recept:
-    Speel in op trends & challenges. Gebruik muziekjes en of effecten die “in” zijn.
-    Kruid je content met de juiste hashtags.
-    Zelfs al volg je een trend, zorg dat je op één of andere manier opvalt. Wees authentiek, origineel en amusant.
Is dit alles een beetje teveel gevraagd? Gelukkig is er Hannibal!

6.    TikTok is kinderspel

Opnieuw: niet letterlijk nemen, of toch niet helemaal. Natuurlijk zitten de kids massaal op TikTok. De reden? Het is hapklaar, maar vooral: het is super gemakkelijk. Je selecteert een muziekje, blikt een kort filmpje in (de standaard duurtijd van TikTok filmpjes is 15”), je zwiert er een effectje op en hop, de kous is af. Kijk mama, zonder handen!

7.    Adverteren op TikTok*

Hoewel de mogelijkheden nog niet zo uitgebreid zijn als op Facebook en Instagram, is adverteren via TikTok zeker het overwegen waard. Voor een kleine som haal je zomaar eventjes 100.000 “impressions” binnen. Impressive, niet? Wil je alle advertentie mogelijkheden uitpluizen? Spaar je de moeite, Hannibal is (ahum) official TikTok agency, een hoedanigheid waarin we het voorrecht hebben om via het self-serve platform advertenties in te stellen. 

8.    Zelfs mijn grootmoeder zit op TikTok

Waarmee we willen zeggen: TikTok is misschien een geliefkoosd jongerenplatform, dat wil niet zeggen dat de app enkel door deze doelgroep wordt opgepikt. Een willekeurige greep uit het lijstje TikTok profielen: Club Brugge, Bol.com, Technopolis, StuBru, Coca Cola, het Rode Kruis, de World Health Organization… Sinds eind vorig jaar mag ook Stad Roeselare zich daarbij rekenen. Ontdek hoe Roeselare TikTok op een originele manier heeft ingezet voor city marketing. Volg deze link.

9.    Profileer jezelf als pionier

De meeste communicatie professionals hebben de mogelijkheden van het medium TikTok duidelijk nog niet ontdekt. Dit wil ook zeggen dat er voor de echte pioniers nog veel onontgonnen terrein ligt. Of wat dacht je van rekruteren via TikTok? Het Zwevezeelse Veos waagde de sprong én mag zich vandaag “het eerste Vlaamse bedrijf dat aanwerft via TikTok” noemen. 

9.5    Because it’s fun

Oké, you like it or not, maar wij – onvervalste boomers – vinden TikTok stiekem toch ook wel een beetje leuk. Omdat dit onze geloofwaardigheid als communicatie specialisten mogelijks kan ondermijnen, gaan we het niet te luid van de toren blazen. Vandaar ook slechts een halfje voor deze tip.

Honger naar meer TikTok tips? Challenge us! 

* Onze excuses voor deze platte SEO titel. Zoals je weet is SEO de schoonmoeder van de creatieve copy, maar in deze willen we meester Google graag – al is het voor een keer – ter wille zijn.